post

Anders Ondernemen is een Noodzaak

Er zijn twee ontwikkelingen die een grote invloed hebben op zowel ondernemers als ondernemingen. Wij kunnen het ons niet veroorloven om hier geen aandacht aan te besteden.

 

wereldbol-blog

 

 

 

 

 

Globalisering

Er is heel lang over gesproken hoe alles en iedereen met elkaar verbonden is, maar nu is het een feit.

– Producten

Producten of de grondstoffen om die producten te maken komen van over de hele wereld. Ontleedt maar eens je smartphone, dan zie je waar alles vandaan komt. Of de auto waarin je rijdt, de televisie waar je naar kijkt, de mango’s die je eet, of de zonnepanelen op je dak.

Werk

Eerst werd vooral productie werk uitbesteed naar lage lonen landen, zoals China en het Oostblok. Nu wordt de administratie, de call centers en ook al veel onderzoek & ontwikkeling in andere landen gedaan.

– Werkers

De arbeidsmarkt is ook internationaal geworden. De meeste studenten lopen al stage in het buitenland en willen ook daar werken. Dat geldt voor bijvoorbeeld studenten uit India, die aan onze universiteiten afstuderen en ook voor Nederlanders die in Amerika willen werken. Het niveau van deze buitenlandse werkers is zowel qua kennis als qua inzet vaak erg hoog.

Hieruit blijkt dat je als ondernemer en als ondernemers constant op de hoogte moet zijn van internationale ontwikkelingen en hoe jij daar op kan en soms moet inspelen.

 

robot-blog

Technologie

Er is al veel geschreven over de exponentiele ontwikkeling van technologie. Maar dat leek eerst vooral op science-fiction, op een trend die nog heel ver weg was. Die toekomst is nu. Er komen dagelijks disruptieve technologieën beschikbaar die een enorme invloed hebben op ons leven en werken.

Echter wij reageren nog vaak met een ‘oude’ mindset op deze ontwikkelingen. Met die ‘oude’ mindset bedoel ik dat men denkt dat het jaren in beslag neemt voordat een technologie mainstream wordt. Dat beteken dat men wacht en niks doet. Dat past niet meer in deze tijd. Neem als voorbeeld Artificial Intelligence. Deze nieuwe techniek wordt al heel veel toegepast, Maar omdat die techniek niet direct zichtbaar is, denken we dat deze nog in de kinderschoenen staat. Niets is minder waar. Bijvoorbeeld de aanbevelingen die sites als Amazon en bol.com doen voor producten die voor jou interessant zijn. Ook de newsfeed van Facebook maakt gebruik van Artificial Intelligence.

Het is dus zaak om daar nu serieus naar te kijken hoe nieuwe technologieën jouw onderneming kunnen versterken.

Een ander voorbeeld van die ‘oude’ mindset is hoe men social media gebruikt. Veel zie ik nog dat men social media gebruikt zoals men voorheen mailingen deed naar het klantenbestand. Een beperkt aantal publicaties met veelal meer dan een halve A4 aan inhoud. Zo werkt social media niet. De doelgroep leest sowieso niet meer dan een paar regels en omdat er een groot gevecht gaande is voor jouw aandacht, zul je veel vaker moeten communiceren.

Snel leren en experimenteren zijn onontbeerlijk voor de moderne bedrijfsvoering! Dat vereist een ‘nieuwe’ mindset en nieuwe vaardigheden.

Ik nodig je van harte uit om deel te nemen aan onze Awareness Sessies: Snelle Veranderingen: kans of bedreiging <link>

Arnold Beekes is een innovator, coach, trendwatcher en spreker. Momenteel stelt hij mensen in staat om 21st Century mindsets en vaardigheden te leren, door middel van het programma ‘Better than Robots’.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *