post

Van werken met handen en hoofd naar werken vanuit het hart

‘De SER wil het baanverlies door robotisering in kaart brengen’. Vicepremier Lodewijk Asscher waarschuwde eind 2014 al in een veel besproken speech: ,,Robots zijn goedkoop, snel, werken 24 uur per etmaal, zijn nooit ziek, vragen geen loonsverhoging en staken niet,”. Klinkt heftig allemaal. Het is op zich niet zo nieuw: sinds de industriële revolutie is werk dat we met onze handen deden geautomatiseerd. Nu, tijdens de vierde industriële revolutie, zien we dat ook het werk dat we met ons hoofd doen, wordt gerobotiseerd. Hoe zit dat met werk vanuit het hart?

Data-science of heartificial intelligence

Daar kun je je op voorbereiden. Mijn vorige blog over de superwerknemer, die zich onderscheidt in het snelle (data)denken door een chip in het hoofd, heeft flink wat stof doen opwaaien. De reacties varieerden van ‘we verliezen onze ziel’ en ‘laat de chips maar in de computer zitten’. Interessant. Over het algemeen zien jullie het dus als een bedreiging en geen kans. Voor degenen die ervoor openstaan, kunnen een carrière tegemoet zien in de data-science of artificial intelligence. Voor wie ervan huivert, een blog met goed nieuws: je kunt je ook specialiseren in werken vanuit je hart. We hebben hier de term heartificial intelligence voor bedacht.

Grote mindshift

Steven Covey had het er al over in 1989, de sq: spiritual quotient naast iq, fq (fysiek) en eq (emotie). Wat ons betreft valt onder heartificial intelligence de eq en de sq. Aan wat voor werk moet je dan denken? Banen waar een grote mindshift nodig is en een grote inspanning om de tot nu toe onderdrukte vaardigheden als creativiteit, kritisch denken, samenwerking en complexe probleemoplossing te ontwikkelen. Het World Economic Forum noemt deze competenties als de meest belangrijke voor na de 4e industriële revolutie. We zullen ook nog meer horen over ‘disruptive humanity’ als tegenhanger aan ‘disruptive technology’, een term die Magda Bannink heeft geïntroduceerd.

21th century skills

Helaas krijgen onze kinderen (en wij destijds) deze vaardigheden maar in beperkte mate op school mee. Nog altijd ligt de nadruk op cognitieve kennis, het IQ. Het komt wel vaker voor dat nieuwe leerconcepten ontstaan, maar dit is nog maar op kleine schaal. Dit vraagt hele specifieke opleidingsprogramma’s die je alleen kunt doen in verbinding met anderen. Waar je ook elkaar kunt ontmoeten en voelen in plaats van een tekst online lezen. De Peer Academy werkt samen met Arnold Beekes, expert in deze 21th century skills (21e eeuwse competenties). Binnenkort meer op onze site over de awareness-sessies die hij gaat organiseren. Mis ze niet!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *